وب لاگ فرزندان برتر

این وبلاگ بازتاب دهنده محتویات وب سایت فرزندان برتر است.

وب لاگ فرزندان برتر

این وبلاگ بازتاب دهنده محتویات وب سایت فرزندان برتر است.

در این وب سایت شما مطالب دست اول وب سایت فرزندان برتر را مشاهد خواهید نمود.

  • ۰
  • ۰

کودک سان مقالات فراوانی در این زمینه تهیه کرده است که مقاله گفتار درمانی کودک 4 ساله نیز از سری این مقالات است. پیشنهاد می کنیم در ابتدا مقاله "گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی" را مطالعه بفرمائید سپس به این مقاله بازگردید.

گفتار درمانی کودک ۴ سال

آموزش گفتار کودک به وسیله متخصصان گفتار و زبان که به آسیب شناسان زبان معروف هستند، تصحیح می شود. این درمانگران متخصص با استفاده از شیوه های نوین سبب درمان اختلالات گفتاری کودک به شکل مستقیم یا غیر مستقیم می شوند. در این مطلب به گفتار درمانی کودکان ۴ سال پرداخته شده است.

کودک که به سن ۴ سالگی رسید باید مهارت های گفتاری در زمینه شنیدن و درک کردن ، صحبت کردن به دست آورد که به آنها اشاره می کنیم.

مهارت های گفتاری در زمینه شنیدن و درک کردن

کودک که به سن ۴ سال رسید می تواند لغات که مربوط به ترتیب هستند را درک کند، همچون اولین، بدی، قبلی، آخرین و ....

در این سن کلمات مربوط به زمان به راحتی برای او قابل فهم است مانند دیروز، امروز، فردا. کودک قادر است به درخواست های دو جمله ای پاسخ دهد مانند، لباست را بردار، به حمام برو.

عمل کردن به دستورات و تمارینی که توسط والدین و مربی گفته می شود برای کودک قابل انجام است. همچون روی کاغذ یک مربع بکش. 

به طور کلی ۴ سالگی برای کودک در زمینه درک کردن و شنیدن به جایی رسیده است که بیشتر مواردی را که می شنود، می تواند به راحتی بفهمد و درک کند.

مهارت های گفتاری در زمینه صحبت کردن

یک کودک ۴ ساله قادر است تمام صداها را در هنگام حرف زدن بیان کند، گاهی ممکن است در ادا برخی صداها دچار مشکل شود همچون آواهای ل، س، ر، ز، چ، ش. 

زمانی که از یک کودک ۴ ساله پرسیده شود چه گفتی، به راحتی می تواند راجع به آن حرف بزند. از دیگر مهارت های گفتاری کودک به حرف زدن بدون تکرار صداها و کلمات می توان اشاره کرد. 

 اگر از کودک در این سن خاسته شود یک داستان کوتاه و یا ادامه یک مکالمه را بیان کند، به آسانی قادر است حرف بزند. در این سن استفاده از جملاتی با بیش از یک کلمه عملکردی همچون گرفتن، بریدن و... کاملا طبیعی است.

 چنانچه والدین متوجه شوند که کودک ۴ ساله آنها نسبت به سایر هم سن و سالانش از نظر گفتار ضعف دارد، می توانند از روش هایی که در ادامه آورده شده استفاده کنند.

  • والدین می توانند درباره کلماتی همچون ( اولی، آخری، چپ یا راست) و رابطه که بین آنها وجود دارد و یا کلماتی که متضاد یکدیگر هستند حرف بزنند.
  • یکی دیگر از روش های معمول این است که درباره یک موضوع توضیح مختصری داده شود و کودک درباره آن حدس زده و شروع به حرف زدن نماید.
  • والدین با توصیف و گروه بندی مواد مختلف همچون (حیوانات، گیاهان، میوه ها) به کودک کمک کنند تا درباره جزییات و نحوه گروه بندی حرف بزند.
  • زمانی که کودک در حال حرف بوده، والدین باید تمرکز و حواس خود را به او بدهند و توضیحات او را به خوبی دنبال کنند.
  • حرف زدن و دعوت به صحبت کودک با والدین باعث می شود که کودک احساس کند تمام توجه آنها را دارد. این عمل تاثیر مثبتی بر روند درمان دارد.
  • تقویت دایره لغات کودک، یکی دیگر از روش های گفتار درمانی است. والدین می توانند کلمات جدید به کار ببرند و در موقعیت های متنوع از آنها استفاده کنند.
  • زمانیکه والدین با کنجکاوی کودک برای یک واژه مواجه شدند، او را تشویق کنند که سوال کرده تا راجع به آن با یکدیگر حرف بزنند.
  • انجام بازی که در آن از چیزهای متفاوت یا مشابه استفاده می شود، بسیار کمک کننده خواهد بود تا توجه کودک جلب شود و حرف بزند.
  • والدین باید مواردی را گروه بندی کنند و درباره این گروه بندی ها با کودک صحبت شود مثلا توپ فوتبال و توپ بسکتبال، اندازه، رنگ و ... این توپ ها موضوع جالبی خواهد شد.
  • تقویت مهارت های بیانی و اجتماعی کودک در قالب بازی بر گفتار درمانی کودک بسیار موثر خواهد بود.
  • والدین می توانند از کودک درخواست هایی داشته باشند که دو مرحله ای است همچون ( لباست را از روی تخت بردار و آن را در کمد بگذار).
  • والدین می توانند از فرزند خود بخواهند برای طول روز خود فعالیت هایی را تعیین کنند و سپس درباره آنها حرف بزنند.

گفتار درمانی کودک ۴ ساله

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی