علائم اختلالات یادگیری چیست؟
مهم است که توجه داشته باشید که تقریبا هر کودک با اختلال یا بدون چالش در مرحله های مختلف در معرض چالش ها قرار دارد. لازم به ذکر است که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است علایم مختلفی را براساس چالش های یادگیری خاص خود نشان دهند.علاوه بر این، حتی اگر دو فرزند یک اختلال یادگیری مشابه داشته باشند، ممکن است این نشانه ها را از یکدیگر جدا نکنند. علل ریشه ای بسیاری از مشکلات و چالش های یادگیری، از جمله سایر مسائل پزشکی، اختلالات دیگر، یا حتی نگرانی های اجتماعی-احساسی بر مبنای چیزی که در خانه یا مدرسه اتفاق می افتد، می تواند وجود داشته باشد. فقط زمانی که علائم ذکر شده در زیر به طور مداوم و در مجموع (بیش از یک علامت) در طول یک دوره زمانی نشان می دهد که یک حرفه ای ممکن است یک اختلال یادگیری را تشخیص دهد.
یک فرد ممکن است با یکی یا چند نشانه زیر همراه باشد تا تشخیص SLD توسط یک متخصص بهداشت حرفه ای دریافت شود:
علائم یک اختلال یادگیری خاص شامل (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013):
- خطاهای گرامر و نقطه گذاری هنگام نوشتن
- سازمان پاراگراف توسعه یا وضوح
- اشتباهات با املا
- خواندن نادرست، آهسته یا دلسوز
- دشواری درک معنای آنچه که خوانده می شود
- دشواری با مفهوم زمان
- چالش های تسلط بر روش های ریاضی اولیه، مانند اضافه کردن، تفریق یا ضرب کردن
- چالش ها با استدلال ریاضی، از جمله مشکل درک و تکمیل مشکلات کلمه ریاضی
به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .
اختلالات یادگیری سه دسته است :
1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری
اختلال خواندن :
پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستلزم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .
اختلال در ریاضیات :
پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )
2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام
3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.
4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .
ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .
اختلال بیان نوشتاری :
پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .