چه چیزی باعث دردسر خواندن است؟
Dyslexia شرایطی است که برای شناختن مهارتهای خواندن بیشتر شناخته شده است. اما شرایط دیگر می تواند بر توانایی کودک برای خواندن به دلایل مختلف تاثیر بگذارد. این نیز برای بچه ها بیش از یک شرایط غیر معمول نیست. در اینجا علل اصلی مسائل خواندن هستند
Dyslexia: این شرایط مبتنی بر مغز یک مسئله یادگیری رایج است. کودکان مبتلا به نارساخوانی دچار تشخیص نامه ها و شناختن حروف هستند. آنها ممکن است با قافیه و صداهای کلمات جدید مبارزه کنند. آنها ممکن است حرف هایی را که قبلا دیده اند فراموش کنند.این می تواند برای بچه های دارای نارساخولی طولانی مدت طول بکشد تا به یک کلام آشنا به نظر برسد. و آنها ممکن است قادر به خواندن آن به راحتی یک روز، اما نه بعدی. آنها ممکن است کلمات را پرش کنند و جای خود را از دست بدهند.این فقط توانایی تشخیص کلمات است که رنج می برد. نارساخوانی نیز ممکن است بر روی درک مطلب تاثیر بگذارد. سخت است بدانیم چه اتفاقی در یک داستان رخ می دهد زمانی که طول می کشد تا از طریق هر یک از کلمات فرد را دریافت کند.نارساخوانی نیز می تواند بر املا، نوشتن و حتی مهارت های گفتاری تاثیر بگذارد. اما علیرغم تمام چالش هایی که ایجاد می کند، نارساخوانی نشانه ای از کم هوش نیست. یک لیست طولانی از افرادی بسیار موفق که دچار نارسائی هستند وجود دارد.
به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .
اختلالات یادگیری سه دسته است :
1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری
اختلال خواندن :
پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستلزم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .
اختلال در ریاضیات :
پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )
2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام
3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.
4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .
ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .
اختلال بیان نوشتاری :
پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .
- ۹۷/۱۲/۱۳