به عنوان مثال، او ممکن است نیاز به کمک اضافی برای اعمال مهارت های واجشناسی که او در کلاس اول و دوم آموخته به درخواست های بیشتری نیاز دارد. او ممکن است از مهارت های حمله کلمه ای که او نیاز دارد تا واژه های طولانی تر که او می بیند، شکسته شود. یا او ممکن است به سختی کار کند تا کلمات فردی را بخواند که پیام متن را از دست داده است.همچنین ممکن است که دختر شما در نمرات قبلا خوب عمل کرده باشد زیرا او در خواندن کلمات خوب بود. اما در درجه سوم، تاکید شروع به تغییر در خواندن می کند. برخی از بچه ها با مسائل خواندن قادر به خواندن کلمات روان بدون درک آنچه که آنها خواندن. (آنها معمولا درک زبان گفتاری نیز مشکل دارند.)در نهایت، دختر شما ممکن است در نمایه بچه ها با «خفگی خفیف» قرار بگیرد. به نظر می رسد این بچه ها در کلاس اول و دوم خواندن خوبی داشته باشند. اما آنها در واقع با رمزگشایی اولیه مبارزه می کنند.چیز دیگری نیز باید در نظر گرفته شود. انتظار می رود که بچه ها در کلاس سوم به طور مستقل کار کنند. وقتی معلمان دستهای بیشتری می گیرند، مشکلات تمرکز و عملکرد اجرایی ممکن است ظاهر شود. بنابراین بچه هایی که مسائل خواندن ندارند ممکن است به دلیل مسائل دیگر مشکل داشته باشند.برای دانستن آنچه که با دخترتان اتفاق می افتد، باید اطلاعات بیشتری در مورد مسائل مربوط به خواندن خود داشته باشید. در اینجا چند مرحله برای انجام این کار وجود دارد:
با معلم کلاس درس خود صحبت کنید تا نگرانی های خود را به اشتراک بگذارید و آنچه را که او دیده اید پیدا کنید.
درخواست حمایت هدف و مداخلات آموزشی.
برای تعیین دقیق مسائل دقیق از یک ارزیابی کامل درخواست کنید. اطمینان حاصل کنید که ارزیابی شامل آزمون آگاهی واجشناسی است.
کمک به فرزندتان در مهارت خواندن در خانه.
همانطور که با فرزندتان در زمینه مهارت های ساخت کار می کنید، اطمینان حاصل کنید که زمان خواندن را با زمان برای فعالیت هایی که خوب است، تعادل می دهید. او باید بداند که با وجود چالش های خواندن کنونی او، هنوز هم نقاط قوت او را می بینید.
به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .
اختلالات یادگیری سه دسته است :
1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری
اختلال خواندن :
پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستلزم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .
اختلال در ریاضیات :
پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )
2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام
3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.
4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .
ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .
اختلال بیان نوشتاری :
پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .
- ۹۷/۱۲/۱۳