محدودیت های سیستم مدرسه را درک کنید
گاهی پدر و مادر اشتباه می کنند سرمایه گذاری تمام زمان و انرژی خود را به مدرسه به عنوان راه حل اولیه برای معلولیت یادگیری فرزند خود.بهتر است به رسمیت شناختن که وضعیت مدرسه برای کودک شما احتمالا هرگز کامل نخواهد بود. قوانین و مقررات بیش از حد زیاد و منابع محدود به این معنی است که خدمات و اقامت فرزند شما ممکن است دقیقا همان چیزی است که برای آنها پیش بینی می کنید، و این احتمالا موجب نا امیدی، خشم و استرس خواهد شد.سعی کنید به رسمیت شناختن این که مدرسه تنها بخشی از راه حل برای فرزند شما است و برخی از استرس ها را پشت سر گذاشته است. نگرش شما (حمایت، تشویق و خوش بینی) بیشترین تاثیر را بر روی کودک شما خواهد داشت.
شناسایی بهترین شیوه فرزندتان را یاد بگیرید
هر کس معلولیت یادگیری یا نه-دارای سبک یادگیری منحصر به فرد خود است. بعضی از مردم با دیدن و خواندن، با گوش دادن به دیگران و انجام کار با دیگران، بهتر می آموزند. با شناسایی سبک یادگیری اولیه می توانید به یک کودک با ناتوانی در یادگیری کمک کنید.
آیا فرزند شما یک یادگیرنده بصری، یادگیرنده شنوایی یا یادگیرنده زبان شناسی است؟ هنگامی که شما متوجه شدید که چگونه بهترین آنها یاد می گیرید، می توانید اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که نوع یادگیری در کلاس و در طول تحصیل در خانه تقویت می شود. لیست های زیر به شما کمک خواهند کرد که چه نوع یادگیرنده فرزندتان باشد.
به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .
اختلالات یادگیری سه دسته است :
1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری
اختلال خواندن :
پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستلزم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .
اختلال در ریاضیات :
پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )
2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام
3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.
4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .
ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .
اختلال بیان نوشتاری :
پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .
- ۹۷/۱۲/۱۱