ناتوانی در یادگیری در خواندن (نارساخوانی)
دو نوع ناتوانی یادگیری در خواندن وجود دارد. مشکلات خواندن اساسی در زمانی اتفاق می افتد که درک ارتباط بین صداها، حروف و کلمات وجود دارد. مشکلات درک مطلب در صورت عدم توانایی در درک معنای کلمات، عبارات و پاراگرافها رخ می دهد.
علائم دشواری خواندن شامل موارد زیر است:
- نامه و تشخیص کلمه
- درک کلمات و ایده ها
- سرعت خواندن و سرگیجه
- مهارت های واژگان عمومی
ناتوانی در یادگیری در ریاضی (دیسکالوالی)
ناتوانی در یادگیری در ریاضی بسته به شدت و ضعف های دیگر فرزند متفاوت است. توانایی فرزند برای انجام ریاضی با اختلال یادگیری زبان، یا اختلال بصری یا مشکل با توالی، حافظه و سازمان، متفاوت خواهد بود.
یک کودک مبتلا به اختلال یادگیری مبتنی بر ریاضی می تواند با حفظ و سازماندهی اعداد، علائم عملیاتی و تعداد "واقعیت ها" (مانند 5 + 5 = 10 یا 5 × 5 = 25) مبارزه کند. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ریاضی نیز ممکن است با اصول شمارش (مانند شمارش با دو یا شمارش توسط پنج) مشکل داشته باشند یا زمان صحبت کردن دشوار است.
به ناتوانایی های کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار در خواندن و نوشتن، تکلم ، کاربرد شنوایی ، استدلال ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و با توانایی هوشی مشابه اطلاق می شود .
اختلالات یادگیری سه دسته است :
1- اختلال در خواندن 2- اختلال در ریاضیات 3- اختلال در بیان نوشتاری
اختلال خواندن :
پیشرفت در خواندن پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک آموزش و هوش او تعریف شده است به گونه ای که در موقعیت تحصیلی یا فعالیت روزمره که مستلزم خواندن است ایجاد تداخل می کند . این اختلال با نقص توانایی برای شناخت واژه ها ، خواندن کند و نادرست ، فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حس قابل ملاحظه مشخص است . کودکان مبتلا به این اختلال موقع خواندن اشتباهات متعدد مرتکب می شوند . این اشباهات با حذف ، افزودن و . . . مشخص است . در تفکیک حروف از نظر شکل و اندازه دچار اشکال هستند . گاهی حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند .
اختلال در ریاضیات :
پیشرفت در ریاضی پایین تر از حد مورد انتظار با توجه به سن کودک ، آموزش و هوش او تعریف شده است . کودکان مبتلا در یادگیری و یادآوری ارقام دچار اشکال هستند . واقعیت بنیادی در مورد رقم ها را نمی توانند به خاطر بسپارند . در محاسبه کند و فاقد دقت هستند . پیشرفت ضعیف در 4 گروه مهارت شناسایی شده : 1- مهارت های زبانی (فهمیدن ، نام بردن ، اصطلاحات ریاضی ، فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی )
2- مهارت های ادراکی : شناختن و خواندن رفتار های عددی یا نشانه های حساس و گروه بندی ارقام
3- مهارت های ریاضی : رعایت مراحل ریاضی ، شمارش اشیا ، یادگیری جدولضرب.
4- مهارت های مربوط به توجه : کپی کردن درست ارقام ، به خاطر سپردن ارقام و . .
ویژگی های کلی عبارتند از اشکال در اجزا مختلف ریاضیات نظیر یادگیری اسم اعداد به خاطر آوردن نشانه های جمع و تفریق ، یادآوری جدول ضرب ، تبدیل مسائل واژه ای به جای انجام محاسبه با سرعت مورد انتظار .
اختلال بیان نوشتاری :
پیشرفت پایین تر از حدمورد انتظار با توجه به سن و آموزش ناتوانی در نوشتن مشتمل است بر هجی کردن ضعیف ، اشتباه در دستور (نقطه گذاری ) ، دست خط بد . کودکان مبتلا ، در هجی کردن کلمات و بیان افکار خود طبق قوانین دستوری اشکال دارند در پاراگراف بندی ضعف دارند . علیرغم یادآوری های مکرر فراموش می کنند که پایان جمله نقطه بگذارند .
- ۹۷/۱۲/۰۵