بازی درمانی یک نوع درمان است که، همانطور که از نامش بر می آید، شامل بازی است. این مدت طولانی است، حتی در یک زمینه علمی.
به تازگی، بازی درمان شده به انواع مختلف اختلالات، از اختلالات طیف اوتیسم (ASD) به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) رسیده است. بازی درمانی نیز در کودکان و بزرگسالان عملکرد عادی به کار گرفته شده است.
در ادامه به یاد بیاورید که چه درمان بازی و برخی از مزایای آن، و همچنین نحوه تبدیل شدن به یک درمانگر بازی، اگر چیزی است که به شما علاقه دارد.
درمان بازی چیست؟ یک تعریف
بازی درمانی نوعی از درمان است که در دهه 1930 در روانپزشکی قرار داشته و ممکن است برای صدها یا حتی هزاران سال قبل از آن به سر می برد. دانشمندان در دهه 1930 ارزش بازی درمانی را داشتند
بازی درمانی عبارت از کاربرد هدفمند بازیها در درمان است و از آنجا که بازی زبان کودک است از این طریق می توان بسیاری از مشکلات کودک را حل کرد. به دلیل اینکه این نوع درمان در فضایی پر از شادی و ارتباط انجام میشود، کودک از تمام جنبههای جلسه درمانی نهایت لذت را میبرد و اینجا بازی درمانگر است که میداند بازیها را با چه هدف و منظوری به کار ببرد.
بازی درمانی چیست؟
بازی درمانی عبارت از کاربرد هدفمند بازیها در درمان است و از آنجا که بازی زبان کودک است از این طریق می توان بسیاری از مشکلات کودک را حل کرد. به دلیل اینکه این نوع درمان در فضایی پر از شادی و ارتباط انجام میشود، کودک از تمام جنبههای جلسه درمانی نهایت لذت را میبرد و اینجا بازی درمانگر است که میداند بازیها را با چه هدف و منظوری به کار ببرد.
بازی یکی از مهمترین عوامل هماهنگی رشد کودک از لحاظ جسمی، احساسی و ذهنی است که ازین طریق درمییابد سهیم شدن و یا سهیم کردن دیگران در بازی برای مورد قبول قرار گرفتن و پذیرش لازم است که بر یادگیری، خودکنترلی، مسئولیت، ابراز احساسات، احترام گذاشتن، پذیرش خود و دیگران، بهبود مهارتهای اجتماعی، عزت نفس، کاهش افسردگی و اضطراب موثر است [1].
بازی افکار درونی کودک را با دنیای خارجی او ارتباط میدهد و باعث میشود که کودکان بتوانند اشیای خارجی را تحت کنترل خود در آورند. بازی به کودک اجازه میدهد تا تجربیات، افکار، احساسات و تمایلاتی را که برای او تهدید کننده هستند، نشان دهد (وتینگتون و همکاران 2008) [2].
بازی درمانی با رویکردی سازنده که مبتنی بر درمان است فرآیندهای یادگیری و ارتباط سازگارانه و بهنجار کودکان را پایهریزی میکند. در بازی درمانی به کودک فرصت داده میشود تا احساسات آزار دهنده و مشکلات درونی خود را از طریق بازی بروز دهد و آنها را به نمایش در آورد (آکسلاین 1994) [3].
] 1[ Baggerly,J., Parker, M.(2005). Child-centered group play therapy with African American boys of the elementary school level. Journal of Counseling & Development, 83,387-396.
] 2[ Wethinton, H. R., Hahn, R. A., Fugua-Whiteley, D. S., pe,T. A., Crosloy, A. E., Johnnson, R. L., Liberman, A. M., Mosci chi, E., Pri ce, L. N., Tuma, F. K., Halra, G., Chatto., Padhyay, S. K. (2008). The effectiveness of interventions to reduce psychology harm form traumatic events among child and adolescents. American Journal of Preventive Medicine, 53(3), 287-373.
[3] ام آکسلاین، تاثیر بازی درمانی بر کودکان، دانشگاه ویرجینیا، ترجمه احمد حجاریان، 1994
- ۹۷/۱۲/۰۴